مدیران عصر ظهور

خط مشی گذاری و مدیریت اسلامی

خط مشی گذاری و مدیریت اسلامی

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

مقدمه نویسندگان

از آغاز پیدایش جوامع انسانی، موضوع حکمرانی با فراز و نشیب، محل بحث و بررسی بوده است؛ گاه حکومت را در قامت شرّ لازم تصویر کرده و گاه آن را فرشتۀ نجات انسان‌ها معرفی می‌کردند. آن‌چه در سال‌های اخیر، نظریه‌پردازان تا حدودی بر آن متّفق شدهاند، ارتقاء و اعتلاء حکومت است، نه تضعیف و حذف آن. مدیریت دولتی نوین که تمام همّت خود را مصروف واگذاری امور به دستان نامرئی بازار و تضعیف حکومت کرده بود، در عرصۀ نظر و عمل با شکست مواجه گردید و رویکردهای نوینی هم‌چون بازآفرینی دولت، خدمات عمومی نوین و ... شکل گرفت که اصالت دولت و حکومت را پذیرفته و در راستای اصلاح و بهبود دولت گام برداشتند.

بر این اساس، جوامع علمی در راستای کمک به ارتقاء دانش و عمل حکمرانی، به سمت تأسیس مراکز علمی متمرکز بر مسائل و موضوعات حکمرانی رفتند که از آن‌ها با عنوان دانشکدة‌ حکومت یاد می‌شود. دانشکدة‌ حکومت یا دانشکدة حکمرانی اصطلاحی است که برای دانشکده‌ها و اندیشکدههایی به کار می‌رود که در حوزة امور عمومی، امور بین‌الملل و خط‌مشی عمومی فعالیت می‌کنند. دانشکده‌های حکمرانی به‌عنوان یکی از مهمترین بازیگران عرصة خط‌مشی‌گذاری عمومی، به سلامت خط‌مشی‌ها در تدوین، اجرا و ارزشیابی کمک کرده و زمینه‌ساز دستورکارگذاری خط‌مشی‌های سالم در نظام خط‌مشی‌گذاری هدف می‌شوند.

دانلود بخشی از کتاب دانشکده حکمرانی

برای تهیه کتاب با شماره تلفن 66974328 تماس حاصل فرمایید

دانشکدة‌ حکمرانی یا حکومت را میتوان محلی برای آموزش، پژوهش و گفتمان‌سازی در دانش خط‌مشی عمومی و ادارة امور عمومی در جهت شناسایی، اولویت‌بندی و حل مسائل عمومی دانست؛ دانشکده‌هایی که برای تغییر و بهبود در محیط پیرامونی از طریق کادرسازی، نظام‌سازی، و گفتمان‌سازی سامان گرفته‌اند. بنابراین باید پیوند بسیار نزدیک و عمیقی با دانش خط‌مشی عمومی و ادارة امور عمومی داشته باشند.

در این میان، نظام جمهوری اسلامی ایران که بر پایۀ اصول و ارزش‌های پذیرفته شدة اسلامی تشکیل شده است، بیش از هر نظام دیگری نیازمند ادارۀ کارآمد، سالم و متعالی است. تشکیل دانشکده‌های حکمرانی با حضور جمعی از متخصصان علمی دانشگاهی، مدیران، مسئولان و خط‌مشی‌گذاران ملی و هم‌چنین جذب دانشجویان با روحیۀ خدمت به کشور، اقدام بسیار مهمی است که در حال حاضر بایستی به آن توجه کرد. دانشکده‌هایی که تمام سعی خود را مصروف تربیت نیروهای متعهد و کارآمد جهت قرارگیری در مناصب حکومتی کنند.

کتاب حاضر در قالب چهار فصل تدوین شده است. در فصل اول، مفهوم‌شناسی، اهداف، کارکردها و ضرورت دانشکده‌های حکمرانی تبیین می‌شود. در فصل دوم، دانشکده‌های حکمرانی امریکا و امریکای شمالی، معرفی می‌شوند. دانشکدة حکومت کندی، دانشکدة حکومت هلمز، دانشکدة حکومت بوش در کشور امریکا و دانشکدة حکمرانی و خط‌مشی عمومی تورنتو در کانادا در این فصل معرفی و تبیین می‌شوند. در فصل سوم، دانشکده‌های حکمرانی قارة اروپا معرفی می‌شوند. دانشکدة علوم اقتصادی و سیاسی لندن و دانشکدة حکومت بلاوتنیکِ دانشگاه آکسفورد، دانشکده‌های حکمرانی کشور انگلستان هستند که معرفی خواهیم کرد. در همین فصل، مختصات و ویژگی‌های دانشکدة حکمرانی هرتی را هم که دانشکده‌ای تازه تأسیس در آلمان است بیان خواهیم کرد. در فصل چهارم، هفت دانشکدة حکمرانی مذکور را به‌طور کامل از لحاظ آموزشی، پژوهشی، تأمین مالی، اداری، معماری و ساختار فیزیکی و ... بررسی خواهیم کرد و خواهیم کوشید که توصیفی جامع از دانشکده‌های حکمرانی بر اساس نگاه نظام‌مند و در قالب دروندادها، فعالیت‌های اصلی، فعالیت‌های حمایتی، رهاوردها و پیامدهای دانشکده‌های حکمرانی ارائه کنیم.

کتاب حاضر به عنوان نخستین اثر موجود در حوزه‌ی دانشکده‌ی حکمرانی و حکومت، برای استفاده در دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی، نهادهای آموزشی و فرهنگی، مراکز پژوهشی، اندیشکده‌ها، کانون‌های تفکر و علاقه‌مندان به این حوزه تدوین شده است. این اثر، که حاصل تلاش چندین سالهی مؤلفان در حوزهی دانشکدۀ حکمرانی است در بستر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت و مبتنی بر تجربه‌ی زیستۀ نگارندگان در پژوهشکده تدوین شده است. کتاب حاضر، گزارش پژوهشی گام اول پروژه الگوی مطلوب دانشکده حکمرانی است که در پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت در حال انجام است. در گام اول مقرر شد با شناسایی دانشکده‌های حکمرانی مطرح و پیشرو جهانی، با انجام یک مطالعۀ تطبیقی، ماهیت، مأموریت، فرآیندها و سازوکارهای دانشکده‌های منتخب شناسایی شوند. گام دوم و نهایی پروژه تدوین الگوی بومی دانشکده حکمرانی مختص زیست‌بوم جمهوری اسلامی ایران است که شروع آن در پژوهشکده آغاز شده است و انشاالله در آینده نزدیک به جامعۀ علمی و اجرایی کشور عرضه خواهد شد.

                                                                             

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی