مدیران عصر ظهور

خط مشی گذاری و مدیریت اسلامی

خط مشی گذاری و مدیریت اسلامی

آخرین مطالب
آخرین نظرات
پیوندها

۱۲ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

حکومت تقریباً پنج‌سالۀ حضرت علی (ع)، نمونه‌ای ماندگار از نظام سیاسی اسلام و شیوۀ زمامداری مبتنی بر دین و عدالت و آزادی را به بشریت ارائه داد که می‌توان با بازکاوی بایسته و سنجیدۀ آن، رهیافت‌هایی مطلوب را برای مدیریت جامعه در دنیای کنونی به‌دست آورد و به‌کار بست. حکومت علوی بر مبانی و شاخصه‌های مهمی استوار بود که به‌رغم چالش‌های بسیار فراروی آن، هدف‌ها و مسئولیت‌های سترگی را نیز در آرمان خود داشت. تحقق این اهداف و مسئولیت‌ها، مستلزم طراحی ساختار و شیوۀ مدیریتی و سازمانی کارآمد و کارگزارانی شایسته بود که حضرت علی (ع) این نظام را سامان بخشید تا درپرتو آن بتواند دین‌داری، عدالت‌گرایی و امنیت کامل را در جامعۀ اسلامی برقرار سازد. در این مقاله، مبانی و شاخصه‌های مهم حکومت علوی که آن را از سایر حکومت‌های مبتنی بر قدرت‌طلبی، منفعت‌گرایی، ظلم‌محور و خودکامه با اهداف ناچیز دنیوی متمایز می‌سازد، بررسی می‌شود.


دریافت (دانلود) متن کامل مقاله



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۸ آبان ۹۳ ، ۰۰:۵۷
مهدی عبدالحمید

اشتغال زنان، در طول تاریخ امری مناقشه برانگیز بوده است. جوانب متفاوتی که در نوع نگاه به این مساله وجود دارد مواضع متعددی را در نفی یا اثبات آن به دست داده است. آنچه باید در پرداختن به موضوع مهم اشتغال زنان بیش از همه چیز مورد توجه قرار گیرد شناسایی مشکلات موجود در این حوزه و تدوین خط مشی برای رفع این مشکلات با تکیه بر جنس زن و مبانی اخلاقی و حقوقی موجود در اسلام است که در قالب دو فلسفه مضاف قانون و اخلاق نضج می یابد. فلسفه قانون با نگاهی واقع گرایانه که تابع مصالح و مفاسد نفس الامری است و متناسب با وسع و طاقت زنان، با تطبیق قوانین موضوعه و طبیعی، سعی در اثبات اباحه اشتغال زنان دارد. در مقابل فلسفه اخلاق در یک مقام، اشتغال زنان در مشاغل اجرایی را محل بحث دانسته و اجراییات را از دوش ایشان وامی نهد لکن در صورت عدم تعارض آن با ایفای دیگر نقش زنان در خانواده و تناسب مشاغل با صفات ذاتی زنان، این امر را جواز داده بلکه در بستر مدیریت عاطفی جامعه جهت داده است. مبتنی بر دو فلسفه قانون و اخلاق، ضرورت دارد خط مشی هایی را جهت رفع مشکلات زنان در حوزه اشتغال در مشاغل اجتماعی تدوین نمود. این خط مشی ها مبتنی بر اصولی چون ضرورت استکمال انسان، تحقق بصیرت اجتماعی، سیاسی، حفظ کیان خانواده، صیانت از هویت زنان، پاکدامنی، مدیریت عاطفی خانواده و اجتماع بنیان، نهاده شده است.


دریافت (دانلود) متن کامل مقاله




۲ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۰۱:۰۶
مهدی عبدالحمید

بیش از نیم قرن است که به اسم احیای حقوق و آزادی زنان تحولاتی در جهان صورت گرفته و دیدگاه‌هایی درباب جایگاه و نقش و حقوق اجتماعی زنان مطرح شده است. این دیدگاه‌ها چالش‌هایی را در فضاهای فرهنگی، و به تبع آن در قوانین و سیاست‌های مدیریتی کشور پدید آورده و موافقت‌ها و مخالفت‌هایی را برانگیخته است. سوالی که به‌ویژه پس از انقلاب اسلامی در این فضا مطرح می‌شود این است که نظام جمهوری اسلامی چه الگویی را در عرصه سیاست‌گذاری مسائل زنان باید در پیش گیرد و بر چه مبنایی‌ تکیه کند؟

شهید مرتضی مطهری از کسانی است که درباره مسائل جدیدی که در این زمینه پیش آمده، تاملات جدی‌ای داشته است. در مقاله حاضر با تکیه بر آراء و اندیشه‌های ایشان، تلاش شده الگویی برای حل مسائل مربوط به زن و خانواده مطرح شود و با تبیین جدیدی از مساله‌، و اشاره‌ای به مبانی نگاه اسلامی در این زمینه، مسائل مربوط به زن و خانواده، در دو دسته مسائل ناظر به حقوق جنسی، و ناظر به اخلاق جنسی، ارائه، و خطوط کلی الگوی اسلامی در تحلیل مسائل زنان و خانواده ترسیم گردد. همچنین برای نشان دادن کارآمدی این الگو، با استفاده از آن، پیشنهاداتی در خصوص سیاست‌گذاری مطلوب درباب یکی از مسائل مستحدثه در باب زنان (اشتغال زنان) ارائه شده است.


دریافت (دانلود) متن کامل مقاله

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۳ ، ۰۰:۱۱
مهدی عبدالحمید

در کنکاش تفاوت میان مفاهیم توسعه و پیشرفت، از هر طریق که راه بپیمایی به سر منزل مفهوم "ارزش" می رسیم. "ارزش" مفهومی سهل و ممتنع است. مفاهیمی هم چون توسعه که در تمامی تعاریف آن معانی بهبود، تغییر، رشد و ... نهفته است، به واقع تعاریفی مبهم و متوقف بر تعریف و تبیین مفهوم "ارزش" است.

در متن ذیل استیون هورویتز، استاد اقتصاد دانشگاه سنت لاورنس در کنتون نیویورک و محقق ارشد موسسه مرکتوس آرلینگتون ویرجینیا به تبیین مفهوم ارزش با رویکرد اقتصادی می پردازد.

او مولف دو کتاب «پایه‌های خرد و اقتصاد کلان: یک دیدگاه اتریشی» و «تکامل پولی، بانکداری آزاد و نظم اقتصادی» است. وی همچنین آثار زیادی را در باب اقتصاد مکتب اتریشی، اقتصاد سیاسی ‌هایک، تئوری و تاریخ پولی نگاشته است. کارهای او در نشریه‌های حرفه‌ای چون History of Political Economy، Southern Economic Journal و The Cambridge Journal of Economics چاپ شده‌اند. او PHD خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه جورج میسون و مدرک کارشناسی‌اش در اقتصاد و فلسفه را از دانشگاه میشیگان دریافت کرده است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۳ ، ۲۲:۴۷
مهدی عبدالحمید

در تعاریف فرهنگ، آنچه که مشهود است، تقسیم بندی فرهنگ به دو بخش مادی و معنوی است. فرهنگ مادی، شامل کلیه تولیدات و وسائل فنی و مادی و اختراعات است که به انسانهای موجود به ارث رسیده و فرهنگ معنوی یا غیرمادی شامل مجموعه رسوم، آداب، سنن و کلیه دستاوردهای هنری، اخلاقی، فلسفی و علمی است که عمدتا از طریق زبان و خط و سایر نمادها(سمبلها) فرا گرفته می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۳ ، ۱۷:۵۵
مهدی عبدالحمید

                                                                                                                                          نوشته سعید نوری

چکیده:

با ابتناء بر موضوع علم نافع و عمل صالح می توان رابطه علم و دین را تبیین نمود. با توجّه به اینکه علم نافع و عمل صالح یگانه راه سعادت انسان است و از طرفی مقصود از تبیین رابطه علم و دین نیز به جز از صحیح فهمیدن و درست عمل کردن نیست؛ لذا راه و رهیافت مذکور، عین مقصود است. در پرتو این رهیافت معلوم می شود که هر آنچه علم است در دایره دین قرار دارد و هر آنچه دین است علمی است. به عبارت بهتر اینکه علم، شأنی از شئون دین است.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۹۳ ، ۰۱:۱۶
مهدی عبدالحمید

یکی از موضوعاتی که برای فهم عمیق نظریات مدیریت، باید در خصوص آن اندیشید، عقلانیت است. در مقاله پیش رو به قلم استاد گرانقدر دکتر سید مهدی الوانی به بررسی دو نوع منطق و عقل ابزاری و جوهری(ارزشی) پرداخته و تاثیر آن بر نظریه های سازمانی تبیین کرده اند.


دریافت (دانلود): نقدی بر منطق عقلی جدید و آثار آن بر نظریه های سازمانی



۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۳ ، ۰۷:۲۵
مهدی عبدالحمید

یکی از انتقادات عمدهء نظام‌های مردم سالار،عدم مشارکت مؤثر عامه مردم‌ در خط مشی‌گذاری عمومی و سلطهء متخصصان و کارشناسان در این زمینه‌ می‌باشد.در این نظام‌ها به دلایل مختلف مانند پیچیدگی مسایل،هزینه بر بودن،عدم اطمینان و تأخیر و کندی،مشارکت مردم کنار گذاشته شده و در تصمیم‌گیری‌های عمومی به نظرات تخصصی بسنده می‌شود.برای رفع این‌ نقیصه و مشارکت عامه مردم در خط مشی‌گذاری عمومی مدلی ارایه گردیده‌ است که در آن دو شاخص مشارکت وجود دارد:یکی هدف و منظور از مشارکت و دیگری ماهیت موضوع مورد تصمیم.با استفاده از این مدل، تصمیم‌گیرندگان قادر خواهند شد استراتژی‌ها و راه‌کارهای مشارکت مردمی در خط مشی‌گذاری عمومی را به گونه‌ای طراحی کنند که هم در آگاه ساختن مردم‌ مؤثر باشد و هم کیفیت خط مشی‌گذاری اتخاذ شده را بهبود بخشد.


دریافت (دانلود): راه‌کارهای مشارکت عامه مردم در خط مشی گذاری عمومی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ آبان ۹۳ ، ۰۷:۰۶
مهدی عبدالحمید

متن پیش‌رو دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله مصباح یزدی ـ‌مد ظله‌ـ درباره "علم دینی و اسلامی‌سازی علوم انسانی‌" است که از آثار معظم‌له استخراج و در قالب پرسش و پاسخ تنظیم گردیده و پیش از این با تغییراتی در شماره 86 ماهنامه معارف منتشر شده است.

1. از آن‌جا که برخی قائل به تولید علوم دینی در تمامی حوزه‌ها (افراط) و برخی اصولاً مخالف امکان علم دینی (تفریط) و برخی اسلامیزه کردن علوم را تنها در حیطه علوم انسانی می‌دانند، به نظر شما در عبارت «تولید علم دینی» مراد از «علم» و «علم دینی» چیست؟
بعد از دوران رنسانس در اروپا تحولاتی جهانی در عرصه آموزش اتفاق افتاد که سبب شد بسیاری از ارزش‌های علمی روز، جایگاه خود را از دست داده و ارزش‌های دیگری جایگزین آن‌ها شود.
این موضوع سبب ایجاد تقابل و تعارض میان علوم قدیم (علوم دینی) و جدید (علوم تجربی) شد که تا مدت‌ها باعث بروز بحران فکری و مروج گرایش شک‌گرایی در قرون وسطی بود. جامعه حوزوی و دانشگاهی کشور باید تاریخچه و مبانی پیدایش علوم جدید در اروپا و جهان را با دقت بررسی کنند تا بتوانند با موج علوم غربی مسلط بر فضای علمی کشور مقابله کنند.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۳ ، ۱۱:۰۹
مهدی عبدالحمید

از هنگامی که برتالانفی نظریه عمومی سیستم ها را مطرح ساخت، وجود بازخور برای هر سیستمی جز بدیهیات می باشد. سیستم های اجتماعی نیز از قانون لزوم وجود بازخور مستثنی نیستند؛ چرا که در غیر این صورت به دلیل انتروپی مثبت موجود در سیستم ها، سیستم ها به سمت فروپاشی حرکت خواهند کرد و پس از مدتی ماهیت سیستم یا قلب می گردد و به طور کلی تغییر ماهیت می دهد و یا سیستم از بین می رود. هم چنین باید به این نکته نیز توجه داشت که بازخور علاوه بر بقاء، ضامن یادگیری و تعالی سیستم نیز هست. به همین دلیل حلقه های سه گانه یادگیری در سازمان(جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به کتاب سیمای سازمان اثر دکتر اصغر مشبکی) ضامن رشد و یادگیری سازمانی است.

در این میان بدیهی است هر جامعه و به تبع آن دستگاه حکمرانی اش به عنوان دو نوع از پیچیده ترین سیستم های اجتماعی، بیش از هر نوع سیستمی، نیازمند بازخور است. در طراحی بازخور، هر جامعه ای متناسب با فرهنگ و آداب و رسوم خود می بایست مدلی بومی را در پیش گیرد. در ایران، به دلیل اینکه غالب مردم مسلمان هستند، امر به معروف و نهی از منکر به عنوان مهمترین خط مشی ارزیابی مطرح است. این که چگونه این خط مشی در جامعه متجلی شود، از موضوعاتی است که در خصوص آن اختلاف وجود دارد. مقاله پیش رو با نظرداشت این مهم به دنبال ارائه مدلی برای ارزیابی و امکان سنجی نظام نظارتی فرادولتی از منظر امام خمینی(ره) می باشد.


دریافت (دانلود)
عنوان: ارزیابی و امکان سنجی نظام نظارتی فرادولتی امام خمینی(ره)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۳ ، ۱۰:۱۶
مهدی عبدالحمید